2014. június 2., hétfő

Rózsaszirom lekvár







Mindenki rózsalekvárt főz, és sokan panaszkodnak, hogy ehetetlen, élvezhetetlen lett a kész lekvár.
A kíváncsiság nagy húzó erő, mint mondottam volt, így én is meg akartam tudni mi lehet ennek az oka. 
Van valami trükk, amit nem árulnak el, mert félnek, hogy másnak is sikerül. Mi emberek nem vagyunk egyformák.


Hosszas keresgélés, kérdezősködés után úgy döntöttem, biztosra megyek. 
Ki tudhatná jobban mint az a bolgár származású kertész ismerős, aki már eddig is sok-sok tanácsot adott. Így most is Máriához fordultam akinek a üknagymamája is  készítette a híres rózsalekvárt, de csakis kiváltságosoknak az úri világban. Mária tudta azt, amit én csak sejtettem.





Alaposan kiokosított, csak tiszta virág legyen benne, legjobb eső után, amikor felszáradnak a szirmok, mert megmosni nem lehet, hiszen akkor csak murva ízű lesz, nem pedig illatos rózsacsokorra emlékeztető édes álom. 
Még egy fontos dolog, cukor és sűrítő anyag nélkül nem lehet rózsalekvárt készíteni. Régen az öregek almát tettek hozzá, amit előtte addig főztek, amíg teljesen sűrű egynemű lett. De ma már ők is pektint használnak.

Hozzávalók: 

1 liter rózsaszirom
1 liter szűrt vagy desztillált víz
1 liter cukor
1 citrom leve
5 g pektin vagy dzsemfix
ha van 2-3 csepp rózsaolaj


Szóval szedjünk legalább 40-50 kinyílott vörös, de még inkább bordó színű rózsát. A rózsaszirmokat szedjük le, és nézzük át, ne kerüljön bele semmi oda nem illő dolog. 





Ezután alaposan nyomjuk bele egy edénybe és úgy mérjük le, adjunk hozzá ugyan annyi szűrt, vagy desztillált vizet. Tegyük fel főni. Forrástól számítva 10 percig főzzük. Addigra a szirmok kifakulnak. Szűrjük le, és a vízhez adjunk annyi cukrot, mint amennyi a szirom volt, és tegyük vissza a lét főni. Főzzük egy órát, addigra elpárolog egy része, és szirupossá válik.


Ekkor tegyük vissza a szirmokat, és főzzük tovább. Adjunk hozzá citrom levet 3-4 evőkanállal.


Miután összemixeltem, került bele a pektin. 5 grammnyit adtam hozzá, kevés cukorral elkeverve.

 Főztem még 5 percig, majd a tiszta üvegeket színig töltöttem a forró lekvárral, amit rögtön le is zártam. Fejre fordítva pihent 5 percet, és azután hagyom kihűlni, és mehet a kapra polcra.






Természetesen készíthetjük pektin nélkül, de akkor addig főzzük, amíg sűrű szirupossá nem válik. Ekkor kerülhet az üvegekbe.





Friss házi joghurttal Mennyei

Nincsenek megjegyzések:

Kevi sodrott perec

  Hetek óta vágyok egy kis hazai ízre. Most szerintem túl sokat gondolok az otthoniakra.  Ettől is lehet, hogy nehezemre esik nem gondolni a...