2017. december 13., szerda

Madre kovász készítés

Nagyon motiváltnak érzem magam, hogy elfeledjen a bolti élesztőt és társait, hogy kovásszal tudjam elkészíteni a kelt tésztákat. Az élesztő sok olyan problémát okozott nálam, ami miatt gyomor problémáim adódtak, és ennél nagyobb motiváció szerintem nincs is.

Most, hogy már elkészítettem a Levito-Madre kovászomat, a Vadkovász suli leírása alapján, és igazán nagyszerűen sikerült, összefoglalom mit és hogyan csináltam.
Az összefoglaló a facebookon megjelentek alapján lett itt egy oldalra összeszedve, hogy ne kelljen lapozgatni az elkészítés után, hanem egymás alatt megtalálhassátok annak a leírását.


Mindenek előtt egy kis magyarázat.
A Levito Madre egy olasz fajta kovász, vagyis magyarul anyakovász.
Nagyobb tűrőképességű, mint a hagyományos kovász. Mint tudjuk, a kovászt életben kell tartani, etetni, akkor is, ha nem fogunk belőle használni.
Az anyakovász - ezzel szemben bírja az éhezést, bírja még a fagyasztóban való tárolást is. Legalább is mások leírásának tanulmányozásaiból ezt a következtetést vontam le. Majd elválik.
Ami szükséges hozzá, mint már a két nappal korábbi posztban írtam, 20 dkg liszt, 10 dkg víz, 2 dkg méz, és a lekenéséhez olíva olaj, (persze megteszi más hidegen sajtolt olaj is, aminek semleges az íze, és az illata.)
Használható kenyérhez, péksüteményekhez, épp úgy mint a hagyományos kovászunk.
A legnagyobb probléma talán az, hogy 25 napig tart elkészíteni, igaz, hogy csak pár perc naponta. Sőt nem is naponta, mert van olyan, hogy napokig rá sem kell nézni
 

Sokat olvasok a anyakovászról. Annak készítéséről, felhasználásáról, próbálkozások és profi felhasználások tömkelegével van tele a média.
Úgy gondoltam, hamarosan itt a karácsony, és érdemes lenne kovásszal készült finomságok készítésével szebbé tenni az ünnepet.
A anyakovásznak egyetlen baja van. 25 nap kell az elkészítéséhez.
Tehát legjobb esetben is december közepére lesz kész.
Kezdődjön a móka! 
Fogjunk egy befőttes üveget, aminek van teteje, de akár egy kistányérral is letakarhatjuk. A lényeg, hogy steril legyen az üvegünk.
20 dkg sima lisztet átszitálunk és adunk hozzá 10 dkg langyos vizet, valamint 2 dkg házi mézet. Szerintem fontos, hogy ne kínai vacak kerüljön bele, hiszen kicsiny hazánk bővelkedik finom egészséges házi mézekkel. Én egy Alföld közepéről Kisújszállásról származó vegyes virágmézet használtam.
Alaposan meggyúrjuk, ne ijedjünk meg, ha a kezünkhöz ragad. Egy kis lisztezett munkalapon alaposan összegyúrjuk, majd hidegen sajtolt olajjal, ez lehet napraforgó, vagy olíva olaj is, körbekenjük, belecsúsztatjuk az üvegbe, egy kereszt alakú bevágást készítünk rajta. Ezt tehetjük késsel, vagy ollóval, majd lazán befedjük.
Két napig rá sem nézünk. Folytatása következik!!!!!   
Az első nap az alapanyagokból egy jól meggyúrt tésztát készítettünk, amit egy tisztára mosott üvegbe tettünk, és gyengén lezártuk a tetejét.
Ma pedig kiveszünk az üvegből 10 dkg kovászpalántát, A többit felhasználhatjuk valamilyen tészta készítéshez, vagy rosszabb esetben kidobjuk. Adunk hozzá 10 dkg lisztet, 5 cl langyos vizet, ezekkel alaposan kidolgozzuk, és olajjal megkenve visszatesszük a tisztára mosott üvegbe. Kereszt irányba bevágjuk, és gyengén rácsavarjuk a tetőt. Meleg 23 fokos helyen tartjuk tovább.
Igyekezzünk melegen tartani. Ha a lakásban nem tudjuk olyan helyen tartani, akkor forraljunk a mikróban vizet. Gőz és meleg fog képződni. Tegyétek bele az üveget, és hagyjátok benne. Napjában többször ismételjétek, hogy a kellő hőmérsékleten minél több időt tudjon a kovászpalánta eltölteni.
Most nincs más dolgunk, csak két napig akár rá se nézzünk. 
holnapután ismét találkozunk. Folytatása következik......


1. kép Így néz ki az üvegben a második napon



2. kép Ilyen amikor lecsavartam a tetőt. Látszik, hogy szépen beindult az erjedés




3. kép megetetve





4. kép kereszt irányba bemetszve, majd a csavaros tetőt lazán rátekerjük, és 2 napig mehet a melegre (23 °C)



 Maidre - édes kovász készítés 5. nap

Ma sem kell sok munkát fordítanunk a kovászunk készítésére. Igaz 25 nap alatt készül el, de nagyon kevés munkával.
A mai napon ismét kiveszünk belőle 10 dkg-ot, és elkeverjük fél dl langyos vízzel, majd hozzáadunk 10 dkg lisztet. Összegyúrjuk, lekenjük olajjal, majd megint bevágjuk kereszt irányban. Ezután a tisztára mosott üvegbe tesszük, a tetejét lezárjuk, és most a hűtőbe tesszük. Azért 6 foknál hidegebb ne legyen. Semmi dolgunk vele 5 napig. Ma november 23. van, tehát 28-án vesszük legközelebb elő. Addig nem nyitogatjuk, max megnézzük. Egy fotót majd én is fogok készíteni arról milyen állapotban van.
Addig egy korábbi kenyerem fotóját mellékelem, ami szintén kovásszal készült, még pedig egy hagyományos módon készített kovásszal. A recept a blogon megtalálható a linkrekattintva
http://clinterapi.blogspot.hu/…/…/zabos-magos-tk-kenyer.html




Maidre - édes kovász készítés 10. nap
A kovász a tizedik napon így néz ki a hűtőben.
Most sincs más dolgunk, mint kivenni 10 dkg-ot, és fél deci vízzel elkeverni, majd megetetni 10 dkg liszttel, beolajozni, bevágni keresztben, és a tisztára mosott üvegbe visszatenni, rátenni a tetejét, és mehet a hűtőbe.
Nem piszkálni, max csak nézegetni. Újabb 5 nap, és folytatjuk.
Sok sikert mindenkinek!






Maidre-édeskovász készítés 15. nap
Hamarosan elérkezik az idő, amikor végre használhatjuk a kovászunkat. Már a félidőn túl vagyunk.
Most sem fogunk túl sokat dolgozni a kovászpalántákkal.
Kiveszünk belőle 10 dkg-nyi mennyiséget, amit simára keverünk fél deci langyos vízzel, és hozzáadunk 10 dkg lisztet. 
Alaposan összegyúrjuk, és gombócot formálunk belőle. Ezt beolajozzuk, keresztben bevágjuk, visszatesszük a tisztára mosott üvegünkbe, és a hűtőbe tesszük 4 napra. Igen, most négy napra. Nem nyitogatjuk az üveg tetejét, amit szépen lazán rázártunk a kovászpalántánkra. Nem piszkáljuk, maximum megnézzük, és hagyjuk had érlelődjön magában a kb 6 fokos hűtőben.
Az enyém most így néz ki, az adventi koszorúm mellett.
















Madre - édeskovász készítés 18. nap
Már nagyon közel járunk a kész kovászunkhoz, a mai nap sem kell más tenni, mint kivenni az üvegből, majd 10 dkg-ot elvenni belőle, amit fél deci langyos vízzel elkeverek, majd hozzáadok 10 dkg lisztet, amivel alaposan összegyúrom. Most már nem kenem le olajjal, csak visszateszem a tisztára mosott üvegembe, és lazán rázárom azt. Nem kell bevágni. Ha kíváncsiak vagyunk hogy mi történik rövid idő múlva, akkor 3-4 órára hagyjuk a pulton, és nézzük hogy kezd emelkedni. De 4 óra múlva tegyük a hűtőbe újabb 4 napra. Találkozunk kedden.
Addig nézzétek milyen szépen beindult az én kovászom.





























Elérkezett az utolsó etetése a Madre - kovászomnak.
Holnaptól remélem tettre kész állapotban lesz.
Szépen növekedett a hűtőben, majd tűrte az éhezést napokon keresztül. Amikor megetettem jól reagált, szépen növekedésnek indult.
23 nappal ezelőtt indítottam és mára kiteljesedett.
Mit is csináltam ma? 
Miután kivettem a hűtőből, ahol péntek óta tanyázik, kiszabadítottam az üvegből. Majd lemértem belőle 10 dkg-ot. Hozzáadtam fél deci langyos vizet, amivel jól elkevertem. Ezután kapott 10 dkg lisztet amivel eldolgoztam. De most csak úgy összegyúrtam, semmi extra. Visszatettem az üvegbe, amire rátekertem a tetejét szép lazán mint eddig.
És a csavar az egészben,  most nem a hűtőbe ment, hanem a pultra. két óra elteltével, szinte megtöltötte az üveget, tehát készen áll a sütésre.
Ha nem emelkedne meg a tiétek, akkor a mai műveletet meg kell ismételni.
A maradék kovászt nem dobtam ki, nem tettem semmilyen tésztához, hanem sima fehér kovászt kevertem belőle. Ez kicsit savanykás kovász, ami kiváló lesz kelt tészták készítéséhez.
A fehér kovász készítése roppant egyszerű. Gyakorlatilag ugyan azt tettem vele mint az előzőekben. Adtam hozzá fél deci vizet, és 10 dkg lisztet amivel összegyúrtam, és egy edénybe tettem. Leborítottam, és a pulton hagytam érni. Holnap ismét kap 10 dkg lisztet, és fél deci vizet. Aztán mehet bármilyen tésztába.
Terveim szerint teljesen eltüntetem az élesztőt a konyhából, és a kovászt részesítem előnyben.



Az első képen az van, amikor az üvegbe tettem.


A második kép 2 órával később, jól látható, hogy az üveget majdnem teljesen megtöltötte.

Sok sikert mindenkinek a kovász elkészítéséhez!




























11 megjegyzés:

Unknown írta...

Köszönöm ezt a részletes leirást, talán ezzel recepttel megtudom én is csinálni

Unknown írta...

Köszönöm szépen. Kezdő kovászoló vagyok, de ezt én is megpróbálom.

Unknown írta...

Meddig, és hol tartható el ha kész a madre kovász, hogy kell eltenni, etetni

Névtelen írta...

Nagyon jó ez a leírás én is most inditottam kovászt nagyon szépen dolgozik nincs meg hűtoben. Máskor is inditottam már kovászt de a kenyér nem sikerült ezért mar 2 éve nem csinaltam kovaszszal csak élesztővel de most megpróbálom.

Zsóka írta...

Örülök hogy tetszik. A kenyér fantasztikusan ízletes vele készítve.

Vanda írta...

Régóta szemezek ezzel a technikával, nagyon tetszik is, egyetlen fenntartásom van, zavar, hogy ennyi alkalommal kell kidobnom a maradékot. van valakinek ötlete, hogy mire lehetne lehasználni. Valahol olvastam, hogy palacsintába, nokedlibe, stb. Ezt azért nem tenném egy 10 napja érlelődő kovásszal. Ha használtátok, mire használtátok a maradékot.

Zsóka írta...

Én sokszor továbbadom a kovászt etetés idején. De szívesen teszem még a palacsintába, vagy a fánk tésztájába is. De akkor csipet élesztővel megtámogatom

Névtelen írta...

Sajnos nekem nem sikerült. Kaptam egy ragadós nehezen kezelhető valamit ami a végére nem kel meg. Nálam ott romlott el a
dolog , amikor hűtőbe kellett tenni. Onnantól kezdve soha többé nem emelkedett meg. Szóval a hütő szerintem nagy butaság ebben a receptben. Elkezdem előlről, de a hűtözést tuti kihagyom. Vagy keresek egy másik receptet, mert ez nem vált be.

Zsóka írta...

Nagyon sajnálom, hogy neked nem sikerült. Én még mindig az első kovászomat használom. Sokszor hetekig nem etetem mert nem sütök vele. Viszont 2 nap etetéstől újra éled, és ismét aktívvá válik. Próbáld újra. Esetleg a hűtő felső részébe tedd, ott nincs olyan hideg. Vagy keress egy hűvösebb helyet a házban.

Névtelen írta...

Kedves Zsóka!
Ma én is megpróbálom ezt a kovász dolgot. 3 éve eszünk házi kenyeret, eddig bolti élesztővel dolgoztam, de a férjem èl hal a kovászos kenyérért….hát legyen.
Viszont van pár kérdésem. Kb 4 naponta sütök. Hogyan kivitelezhető ez? Annyi kovászt kéne tartanom, hogy mindig a megfelelő napon készen álljon egy a sütésre?…

Zsóka írta...

Amikor sütsz, a kovászból hagyj kb 10 dkg-os mennyiséget, amit megetetsz, naponta vagy kétnaponta. És már lesz is kovászod a következő sütéshez. Remélem segítettem. Jó sütést,és sok sikert

Kevi sodrott perec

  Hetek óta vágyok egy kis hazai ízre. Most szerintem túl sokat gondolok az otthoniakra.  Ettől is lehet, hogy nehezemre esik nem gondolni a...