2012. október 29., hétfő

Házi majonéz készítése






Tudom, nagyon sokan leírták már hogyan készítik a majonézt házilag. Én viszont még nem. 
Igaz, hogy nem először csinálom, mert szeretem a házilag készített dolgokat, főleg, ha belegondolok abba, mi minden nem kerül bele egy ilyen házi készítésű élelmiszerbe, amit a nagyok kéretlenül is beletesznek.

A lényeg, a lényeg. A gyerekek, amíg nálam vannak, lehetőleg minél kevesebb adalékot, és egyéb nem kívánatos dolgot egyenek meg.
Imádják a Nutellát, aminek a receptje itt található, szeretik a töklekvárt, és sorolhatnám, mennyi minden a kedvencük közé tartozik. 
Szerencsére mind a hárman jó evő gyerekek, - bár egy nagyi folyton folyvást tömné az unokáit, és panaszkodik, ha az nem eszik meg egy fél disznót egy evésre.
De térjünk vissza a majonézhez.



Hozzávalók 3 dl kész majonézhez

1 tojássárgája
1 teáskanál mustár
1 evőkanál citromlé
csipet só
1-2 kiskanál porcukor
2 ½  dl olaj

A legfontosabb, hogy minden egyforma hőmérsékletű legyen. Ha mondjuk a tojás és a mustár hideg, legyen hideg az olaj és a citrom is. 
Amikor tudom, hogy majonézt akarok készíteni, már reggel kiveszek mindent, hogy kellő képen felmelegedjenek a hozzávalók.  
A robotgépbe teszem a tojássárgáját, csipet sóval meghintem, hozzá adom a citromlét, és a mustárt, bele teszek egy kiskanál porcukros, és 1-es fokozaton el kezdem a keverést. Természetesen keverhetjük kézi habverővel, vagy kitartóak fakanállal is.

Amikor szép sima, elkezdjük nagyon lassan, szinte cseppekben hozzáadni az olajat. És most elárulom, szándékosan nem írtam milyen olajat. Van, aki esküszik az olívára, és el sem tudja képzelni másból, de én általában sima napraforgó olajat szoktam használni, mivel túl karakteresnek tartom az olíva olaj ízét. 
Szóval, amikor már látszik, ahogy az olajat "felveszi" a tojás, egyre bátrabbak lehetünk. Ekkor már vastagabb sugárban önthetjük az olajat bele. Nálam általában 2-2 ½ dl olaj kell egy sárgájához, és elég bele 1 kanálka porcukor. 
Természetesen mindenki másképp szereti, és éppen ez a jó az egészben. Mindenki úgy ízesíti, ahogy neki a legjobb. Lehet savanyúbb, vagy édesebb. Az a legfontosabb, hogy a családnak pont a kedvére való legyen. 
És persze tartsuk hűtőben, s lehetőleg fogyasszuk el mielőbb, mivel friss tojás van benne. 
Az én tapasztalatom az, hogy egy hét alatt fogyjon el, bár én a saját tyúkjaim tojását használom, és azok garantáltan frissek.
A saját készítésű majonézünk pedig olyan finom, hogy a bolti mellé sem állhat.






Nincsenek megjegyzések:

Kevi sodrott perec

  Hetek óta vágyok egy kis hazai ízre. Most szerintem túl sokat gondolok az otthoniakra.  Ettől is lehet, hogy nehezemre esik nem gondolni a...