2012. december 14., péntek

Narancslekvár








Vasárnap vendégeim voltak. Egy vödör narancsot kaptam a lányomtól, mondván, - vétek lenne kihagyni, hogy minden üzlet dugig van naranccsal. 
Nagyon egyet értek vele. Nem is szeretném, ha narancs lekvár nélkül kellene várni a karácsonyt. Mert hát a kettő szorosan összetartozik.
Nagyon szeretem a vékonyan levágott narancshéjat a lekvárban, gyerekkorom ízeit idézi fel bennem. Talán 12 éves lehettem, amikor először kóstoltam, és azóta is a kedvenceim közé tartozik.
Nagyon egyszerűen készítem, semmi extra. Csak narancs, cukor, citrom, vagy citromsav. Mivel a nátha vírus miatt elfogyott a citrom, most citromsav került bele. És mivel a kamrában találtam még befőző cukrot, így kézen fekvő volt annak a felhasználása.

Hozzávalók:

1250 g tisztított, filézett narancs levével együtt mérve
1 cs befőző cukor
2 mokkás kanál citromsav, vagy 2 db citrom tisztítva, filézve levével együtt
4 narancs vékonyan lehámozott héja
100 g kristálycukor 100 ml víz

Elkészítés:



A narancsokat szódabikarbónás, vagy sós vízben áztatom 1-2 órán keresztül, hogy a tartósítószer, és egyéb vegyszer a héjából kiázzon. Miután megsúrolom, hagyom lecsepegni, megszáradni. A héját zöldség tisztítóval vékonyan meghámozom, és vékonyra szeletelem. Akinek van citrushéj kaparója, bátran alkalmazza, így a vékonyra vágást megspórolhatja.




A narancs héját felteszem 100 ml vízből és 100 g cukorból készített szirupba főni, és puhára főzöm. Közben a narancsokról levágom a héjat, és kifilézem. Vigyázva, hogy a leve se menjen veszendőbe. A filézett hártyából is alaposan kicsavarom a benne maradt levet.
Ezután botmixerrel összevágom, annyira, hogy azért darabos maradjon. Szerintem kell, hogy lássuk miből készült.
Hozzáadom a citromot, vagy a citromsavat. Lehetőleg a citromhéját is reszeljük hozzá. Plusz ízt ad a lekvárunknak. Tegyük fel főni, és gyakran keverjük meg, - Bár a befőző cukor használati utasítás másként írja, - a narancsot főzzük kb 10 percig. Ez idő alatt az állaga sokkal selymesebbé válik. Ekkor vegyük le a tűzről, és keverjük hozzá a befőző cukrot, tegyük vissza a tűzre, és amikor ismét felforr, keverés nélkül főzzük 1 percig, majd tegyük a tiszta, sterilizált üvegekbe. 5 percre fordítsuk a tetejére az üvegeket, majd mehet a kamrába.











Nincsenek megjegyzések:

Kevi sodrott perec

  Hetek óta vágyok egy kis hazai ízre. Most szerintem túl sokat gondolok az otthoniakra.  Ettől is lehet, hogy nehezemre esik nem gondolni a...