2012. december 18., kedd

Géppel nyomott keksz


A 300. poszthoz érkeztem. Nem is gondoltam volna, hogy egyszer ezt is megélem. 
Éppen ezért szeretnék kicsit nosztalgiázni.






Tizen sok évvel ezelőtt, amikor megvettem a keksz kinyomót, rengeteget készítettem. Jobbnál jobb kekszek hagyták el a konyhámat. Megrendelésre hetenként 5-10 kg-ot gyártottam le, és mondhatom, minden csínját, bínját ismertem. Viszont a gyakorlatból könnyen ki lehet jönni, ha éveken keresztül hanyagoljuk a műveletet.

Most, hogy a szekrény mélyén jártam, kezembe akadt a kinyomóm, és azonnal használni is szerettem volna. Az alábbi recept alapján készítettem el az első adagot. Terveim közé tartozik a régi recepteket elővenni, és elkészíteni, persze nem csak nosztalgiából. A karácsony jó alkalom, hogy több félét is készítsek.



Hozzávalók: 

1 csésze vaj, szobahőmérsékletű 
½ csésze 20%-os tejföl 
1 csésze kristálycukor 
2 teáskanál vaníliás cukor
1 tojás sárgája 
3 csésze sima liszt 
1/4 teáskanál só









Elkészítés:

A sütőt előmelegítjük 175 fokosra. A tepsiket előkészítjük. Lehetőleg hidegek legyenek, és nem kell kikenni semmivel, sőt legyen tiszta, hogy a tészta jól tapadjon majd rá.
A vajat egyneművé keverjük a tejföllel, hozzáadjuk a cukrot, és azzal is jól alaposan kikavarjuk. Akkor jó, ha szinte habos, és könnyű. Hozzáadjuk a tojássárgáját, azt is jól belekavarjuk, beletesszük a csipet sót, majd az átszitált lisztet. Sima tésztává keverjük. A tészta akkor jó, ha nem tapad a tiszta kézhez, de még nem túl kemény ahhoz, hogy a gép szép süteményt formázhasson belőle. A tésztából hengert formálunk, amit a gépbe töltünk, a nekünk tetsző mintázó részt a gépbe tesszük, és a tiszta tepsikbe nyomjuk a sütiket. Elegendő olyan távolságra nyomni egymástól, ami könnyen elfér anélkül, hogy a másik sütit megsértenénk. Jó előre legalább két tepsivel elkészíteni, mielőtt sütnénk. Így lesz időnk két tepsi sütése között a maradékot is kinyomni.

A kinyomott tésztánkat előmelegített sütőben 10-12 percig sütjük. Akkor jó, ha éppen elkezd színeződni a széle. Ekkor kivesszük, várunk vele kicsit, és rácsra tesszük kihűlni.
A már megformázott sütiket díszíthetjük sütés előtt, de sütés után is.

Én most apró szóró cukrot, és birsalmasajtot használtam.







Nincsenek megjegyzések:

Kevi sodrott perec

  Hetek óta vágyok egy kis hazai ízre. Most szerintem túl sokat gondolok az otthoniakra.  Ettől is lehet, hogy nehezemre esik nem gondolni a...