2013. szeptember 26., csütörtök

Savóméz, savókaramell – Mysos






A sajtkészítők nem mindig tudják mit is készítsenek a melléktermékként jelentkező savóval. A teljes savóból pedig nagyszerű finomság kerekedhet, cukor hozzáadásával, valamint kitartó munkával. Mert nem egy gyorsan készülő csemege, hanem egy nagyon lassú folyamat.






Az északi országokban mysos-nak hívják ezt a fehérjékben gazdag mézszerű készítményt, és valóban nagyon hasonlít kinézetre és ízre is a mézhez.


Bevallom, mikor először olvastam róla, azt hittem enyhe túlzás az a 3 óra amit kavargatásnak írt a szerző, de ezzel az aránylag hosszú idővel, csak a méz állagot érhetjük el, és ha tovább szeretnénk fokozni az élvezetet, és még finomabb karamell szerű finomságot akarunk belőle készíteni, úgy rá kell hogy szánjunk 7-8 óra kavargatást is.





Elkészítése viszont roppant egyszerű. Így aki ráér, és készíteni szeretne bátran kezdjen hozzá, nem fog csalódni. Az íz, az illat magáért beszél.
Nem mellékes az sem, hogy a gyerekek ilyen állapotában szívesen fogyasztják, és még csak erőltetni sem kell a számukra.





Hozzávalók:

1 liter tejsavó (kecske, birka, tehén)
60-70 dkg cukor

A savót a cukorral feltesszük főni. Állandó keverés mellett, sűrűsödésig keverjük. Ekkor üvegekbe tesszük és lezárjuk.
Ízesíthetjük, mazsolával, aszalt gyümölcsökkel, olajos magokkal.









5 megjegyzés:

Jozskabàcsi írta...

Ezt a mysost ismerem, egy nagyon kedves jo baràtom kèszitette eloszor. Azota is ugy emlegetjuk, Viki nyalokàja :)

Névtelen írta...

Igen, így van. Viki, a Héthatár Kecskefarmról készíti régóta és határtalan türelemmel oktat mindannyiunkat a mysos titkaira. Ő a "mysos-nagyasszonya" kishazánkban. :)

Névtelen írta...

Megkérdezhetem, meddig áll el a savóméz?
Köszönettel: Anna

Zsóka írta...

Sajnos nem tudom, nálunk egy két hétnél tovább soha sem maradt meg. De szerintem a cukortartalma miatt nagyon sokáig megőrzi a minőségét.

Névtelen írta...

Köszönöm a választ, én is úgy gondolom, sokáig eláll. Ma elkészítettem az első adagot, bár nekem 2,5 óra alatt teljesen szilárd állagú lett. (persze, miután kihűlt) Nagyon finom, örülök, hogy rátaláltam az oldalra! :)
Anna

Sült paprikakrém (mártogató)

Sült paprikakrém egy kis változatosságot vihet az ízek világába. Két féle képpen készítem. Egy hagyományos (paprika+hagyma+fokhagyma...